Concert Ensemble Trigon

Zondag 3 juni 2018
11.15 – 12.30 uur
Lutherse Kerk Hoorn

Kaarten

 

 

Ensemble Trigon | artistieke leiding Margot Kalse
Met een inleiding door Ulrike Hascher – Burger, musicologe | medieviste
Digiflyer concert

Programma

Maria de heilige maagd
Ave Maris Stella
Iubilemus singuli / Laet ons met harten reyne
Ave Maria / O suyver maecht /O Maria Maria

Inleiding door dr Ulrike Hascher-Burger, medieviste / musicologe

Franciscus van Assisi
Franciscus vir catholicus (1-stemmig)
Fregit victor virtualis (1-stemmig)
O stupor et gaudium (1 stemmig)

Inleiding door dr Ulrike Hascher-Burger

Het Mirakel van Amsterdam
O salutaris hostia (3-stemmig)
O vere digna hostia (1- en 2-stemmig)
O hostia vere digna (2-stemmig)
Ave verum corpus /Adoro te devote (2-stemmig)

Toelichting
Singen int lof Gods – Muziek ‘opt ronde begynhof tot Amsterdam’ na de reformatie

Het Trigon Ensemble brengt muziek uit het Amsterdamse Begijnhof rond 1600. De begijnen woonden op dat moment midden in een stad die sinds de Alteratie van 1578 en de plakkaten van de Staten van Holland uit 1580 de openlijke viering van de mis en de prediking voor de rooms-katholieke stadsgenoten had verboden. Uit deze tijd is een omvangrijk gedrukt boek bewaard gebleven waaraan een handgeschreven gedeelte is toegevoegd met liturgische gezangen en geestelijke liederen voor de begijnengemeenschap. Omdat het stadsbestuur alleen katholieke rituelen duldde als die plaatsvonden zonder enige vorm van uiterlijk vertoon, werd het Begijnhof de plek voor het Mirakel van Amsterdam.

De hymnen voor het sacramentsfeest waarin het heilig sacrament wordt vereerd: O salutaris hostia en O vere digna hostia uit het handschrift zijn hier sterk mee verbonden. Eveneens boeiend is een groep gregoriaanse gezangen gewijd aan Franciscus van Assisi die samen het leven van deze heilige uitbeelden. Melodie en tekst van de sequens Fregit victor virtualis zijn een parafrase van de bekende Paassequens Victime paschali laudes, toegepast op Franciscus. Ook Maria wordt in de muziek van het handschrift bezongen. Maria was een belangrijk rolmodel voor religieuze vrouwen in de middeleeuwen en later. Maria als moeder en Maria als maagd zijn onderwerpen die veelvuldig terugkomen in de liedteksten.

Het Trigon Ensemble specialiseert zich in het bestuderen en uitvoeren van middeleeuwse muziek, met het vroege gregoriaans als begin- en uitgangspunt. Trigon stelt zich ten doel zich diep in te leven in deze muziek en in de middeleeuwse geest en streeft ernaar deze fascinerende klank- en belevingswereld tot leven te brengen. Trigon werkt hierbij vanuit de originele manuscripten.

Het succes van Trigon begon met het winnen van de International Young Artist’s Presentation te Antwerpen in 1998. Sindsdien zong Trigon op de middeleeuwse dag te St.-Truiden (BE) en werd zij uitgenodigd door het Festival van Vlaanderen Antwerpen (BE), door het Holland Festival Oude Muziek Utrecht (NL), het Festival van Brezice en vele andere festivals en podia in binnen- en buitenland.
Trigons eerste Cd Music for Candlemas met gregoriaans en vroege polyfonie uit de École Notre Dame (13e eeuw) verscheen bij het label Passacaille. De cd’s Songs of Peace and Consolation en A Medieval Christmas, beide met muziek uit de Moderne Devotie (15e-16e eeuw) verschenen bij Aliud Records.

Dit concert vindt plaats in het kader van het door HERA gesubsidieerde onderzoeksproject Sound Memories: The Musical Past in Late-Medieval and Early-Modern Europe (www.soundme.eu).

Dr. Ulrike Hascher-Burger is geaffilieerd onderzoeker aan de Universiteit Utrecht. In het kader van het HERA onderzoeksproject Sound memories: The Musical Past in Late-Medieval and Early-Modern Europe (www.soundme.eu) doet ze onderzoek naar muziek van het Begijnhof in Amsterdam in de vroege 17de eeuw.

Kaarten

Naar boven >
Home >