Festival Oude Muziek Nu

Helden en Heldinnen

9 en 16 t/m 19 juni 2022

Festival Helden en Heldinnen

9 en 16 t/m 19 juni

Met plezier en trots presenteren we -eindelijk!- ons mooie festivalprogramma HELDEN EN HELDINNEN, dat zal plaatsvinden op 9 juni en van 16 t/m 19 juni in Hoorn.

U gaat genieten van een breed scala van voorstellingen en concerten, waarin zowel oude als nieuwe muziek elkaar ontmoeten. In de muziektheatervoorstelling Rampjaar anno nu (donderdag 16 juni) wordt het Rampjaar 1672 theatraal geconfronteerd met de coronapandemie. Ook hierin spelen oude en gloednieuwe muziek een centrale rol. Maar we gaan samen met componiste Sinta Wullur ook op zoek naar de wortels van de Indonesische muziek met de voorstelling Voices of the Heroes (zondag 19 juni 15.00 uur).

Voor belangstellenden organiseren we op vrijdagmiddag 17 juni een studiemiddag rond het uitvoeren van oude muziek. Onderzoek van organist en musicoloog Klaas Hoek voert ons naar boeiende nieuwe inzichten.
In samenwerking met Alzheimer Nederland, afdeling West-Friesland, Geriant en de Stichting Ouderenraad Hoorn organiseren we op zaterdag 18 juni een themamiddag over Muziek en Dementie. De stichting Diva Dichtbij geeft een boeiende demonstratie van hoe er gezongen kan worden met ouderen met dementie.

Als u liever buiten blijft zijn er op zaterdag 18 en zondag 19 juni verschillende optredens in het centrum van Hoorn. Ook bent u dan welkom bij de Indische Middag in Huis Verloren met de Indo Rockband @-Once, Pencak Silat en heerlijke hapjes (16.00-20.00 in Huis Verloren)!

Op zondagavond 19 juni (20.30 uur) sluiten we het festival af met een fantastisch concert in de Oosterkerk door het Apollo Ensemble met werken van Beethoven (Ouverture Egmont) en Mendelssohn (Die erste Walpurgisnacht).

Hieronder vindt u het complete programma van het Festival HELDEN EN HELDINNEN 2022 en kunt u via Podiumplein losse online kaarten kopen. Er zijn ook diverse passepartouts; die vindt u hier. Wij hopen van harte u tijdens het Festival HELDEN EN HELDINNEN te mogen begroeten!

Bestuur en artistieke/zakelijke leiding Stichting Hoorn-Oude Muziek Nu

Hieronder vindt u het verkort overzicht van het Festival Helden en Heldinnen 

donderdag 9 juni | Oosterkerk Hoorn 20.00 uur | Openingsprogramma door Lukka Muziektheater met Venetia’s Air

==================

donderdag 16 juni | Oosterkerk Hoorn 20.30 uur | Voice Actually met Rampjaar Anno Nu

==================

vrijdag 17 juni | Oosterkerk Hoorn 14.00 uur | Studiemiddag historische uitvoeringspraktijk

vrijdag 17 juni | Oosterkerk Hoorn 20.00 uur | Stefan Petrović | piano & Eduardo Paredes Crespo | viool

==================

zaterdag 18 juni | Oosterkerk Hoorn 11.00 uur | Ensembles van Muziekschool Boedijn presenteren zich

zaterdag 18 juni | Foreestenhuis Hoorn 12.15 | De Zoete Inval | Nederlandse volksmuziek

zaterdag 18 juni | Oosterkerk Hoorn 13.30 uur | Studiemiddag muziek en dementie ism Diva Dichtbij

zaterdag 18 juni | Roode Steen Hoorn 14.00 uur | TOPERA – een spectaculaire operavoorstelling

zaterdag 18 juni | Foreestenhuis Hoorn 16.00 uur | Katharina Gross (cello) met Vorsicht, Katharina!

zaterdag 18 juni | Oosterkerk Hoorn 20.00 uur | Accademia Amsterdam | Triomf van de Muzen

==================

zondag 19 juni | Bierkade / Korenmarkt 12.00 uur | Operaconcert

zondag 19 juni | Oosterkerk Hoorn 13.30 uur | Ensemble Trigon | Heldhaftige Vrouwen

zondag 19 juni | Roode Steen Hoorn 14.00 uur | Ensemble Global Gongs | ceremoniële presentatie en optocht langs de VOC

zondag 19 juni | Muziekschool Boedijn Hoorn  15.00 uur | Ensemble Global Gongs | Voices of the Heroes

zondag 19 juni | Huis Verloren Hoorn 16.00 uur | Indische middag SENANG! ism Stichting Acara Vita Nova met Band @-Once, Pencak Silat en heerlijke catering

zondag 19 juni | Oosterkerk Hoorn 20.30 uur | Slotconcert door Apollo Ensemble Lelystad met Onze Held Egmont!

vrijdag 17 juni | Oosterkerk Hoorn 20.00 uur | Stefan Petrović | piano & Eduardo Paredes Crespo | viool

==================

zaterdag 18 juni | Oosterkerk Hoorn 11.00 uur | Ensembles van Muziekschool Boedijn presenteren zich

zaterdag 18 juni | Foreestenhuis Hoorn 12.15 | De Zoete Inval | Nederlandse volksmuziek

zaterdag 18 juni | Foreestenhuis Hoorn 16.00 uur | Katharina Gross (cello) | Vorsicht, Katharina!

zaterdag 18 juni | Oosterkerk Hoorn 20.00 uur | Accademia Amsterdam | Triomf van de Muzen

==================

zondag 19 juni | Oosterkerk Hoorn 13.30 uur | Ensemble Trigon | Heldhaftige Vrouwen

zondag 19 juni | Muziekschool Boedijn Hoorn  15.00 uur | Ensemble Global Gongs | Voices of the Heroes

zondag 19 juni | Huis Verloren Hoorn 16.00 uur | Indische middag SENANG! ism Stichting Acara Vita Nova met Band @-Once, Pencak Silat en heerlijke catering

zondag 19 juni | Oosterkerk Hoorn 20.30 uur | Slotconcert door Apollo Ensemble Lelystad | Onze Held Egmont!

donderdag 9 juni | Oosterkerk Hoorn 20.00 uur | Openingsprogramma door Lukka Muziektheater | Venetia’s Air

donderdag 16 juni | Oosterkerk Hoorn 20.30 uur | Voice Actually | Rampjaar Anno Nu

zaterdag 18 juni | Roode Steen Hoorn 14.00 uur | TOPERA – een spectaculaire operavoorstelling

zaterdag 18 juni | Oosterkerk Hoorn 20.00 uur | Accademia Amsterdam | Triomf van de Muzen

zondag 19 juni | Bierkade / Korenmarkt 12.00 uur | Operaconcert

zondag 19 juni | Roode Steen Hoorn 14.00 uur | Ensemble Global Gongs | ceremoniële presentatie en optocht langs de VOC

zondag 19 juni | Muziekschool Boedijn Hoorn 15.00 uur | Ensemble Global Gongs | Voices of the Heroes

vrijdag 17 juni | Oosterkerk Hoorn 14.00 uur | Studiemiddag historische uitvoeringspraktijk

zaterdag 18 juni | Oosterkerk Hoorn 13.30 uur | Studiemiddag muziek en dementie ism Diva Dichtbij

zaterdag 18 juni | Roode Steen Hoorn 14.00 uur | TOPERA – een spectaculaire operavoorstelling

zondag 19 juni | Bierkade / Korenmarkt 12.00 uur | Operaconcert

zondag 19 juni | Roode Steen Hoorn 14.00 uur | Ensemble Global Gongs | ceremoniële presentatie en optocht langs de VOC

Donderdag 9 juni

20.00 uur | Oosterkerk Hoorn | LUKKA muziek en theater op locatie
VENETIA’S AIR 

Dit is LUKKA’s tweede voorstelling in het drieluik waarin vrouwen uit de 17de eeuw een stem krijgen. Een schoonheid in haar tijd, was Venetia inspiratiebron voor vele kunstenaars. Maar wie was zij werkelijk? Vrijheidsdrang, (verlies van) schoonheid en jaloezie zijn de ontvlambare mix die tot haar dramatische einde leiden. Deze muziektheatervoorstelling is gebaseerd op en geïnspireerd door het schilderij van Anthony van Dijck: “Portrait of Venetia Stanley on her deathbed”.

trailer Venetia’s Air

€ 35 | begunstigers
€ 25 | normale prijs

Openingsprogramma Festival Helden en Heldinnen

VENETIA’S AIR
muziektheatervoorstelling door LUKKA

20.00 uur | Oosterkerk

LUKKA maakt muziektheater van nu. Maar wij kiezen onze thema’s uit het verleden en kijken wat dat aan onze moderne inzichten toevoegt. Met de klank, de beelden en de waarden van toen. Het kader om te denken en dromen over de mens van toen is enerzijds de historie, en anderzijds onze eigentijdse verbeeldingskracht. Wij schrijven daarvoor onze eigen stukken.

Soms aansprekende, maar vergeten personages. Zoals Venetia Stanley. Soms ook nu nog beroemd, maar als mens onbekend. Zoals Johannes Vermeer. Maar opnieuw vanuit nu bezien: wie waren zij? Wat hebben ze ons nu te vertellen? Op zoek naar hun betekenis, hun waardigheid en de wijsheden die we aan hen kunnen ontlenen. Mens toen en nu.

Wij spelen graag op een passende locatie. Want alles is een product van zijn omgeving. Die straalt af op wie je bent en wat je doet. Voorbeelden zijn Open Joodse Huizen, kastelen, landgoederen, museale centra, galeries, onderwijsinstellingen en geschikte kamers.

In haar muziektheater gebruikt LUKKA een breed palet aan middelen: muziek, beeld, tekst, spel, licht en video. Live muziek is altijd een spil. Oude muziek, nu uitgevoerd, in originele uitvoeringen, helpt het toen naar het heden te brengen. Oude muziek opnieuw bezien, al dan niet modern bewerkt.

Met muziek van o.m. Dowland, Hume, Byrd, Ferrabosco en teksten van Ben Jonson en Kenelm Digby

Uitvoerenden
Bart Klop
| Acteur – verteller
Jildou Kroes | Zangeres – actrice
Jelle Kalsbeek | Luit        
Inés Salinas Blasco | Viola da gamba
Bertine Hobbelman | Script/regie        
Peter Lemmens | Technische vormgeving

€ 35,-    | begunstigers
€ 25,-    | normale prijs

Donderdag 16 juni

20.30 uur | Oosterkerk | Voice Actually | muziektheatervoorstelling: Rampjaar Anno Nu

In het Rampjaar 1672 werd de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden van verschillende kanten aangevallen, namelijk door Engeland, Frankrijk en de bisdommen Münster en Keulen. In 1672 stond met het leger van Engeland, Frankrijk en de bisdommen Keulen en Münster het grootste leger aan de Nederlandse grenzen sinds de tijd van de Romeinen. Op 12 juni 1672 trokken de Fransen de grens van de Republiek over. Volgens een Nederlands gezegde was “het volk redeloos, de regering radeloos en het land reddeloos”. In 2020 tot voor kort beleefden we een Rampjaar Anno Nu met de Coronapandemie en haar ingrijpende gevolgen voor de samenleving. Het maatschappelijke leven in een aanzienlijk deel van de wereld kwam grotendeels tot stilstand, waardoor zich een recessie aandiende. En het is ook niet voorbij. In de hele wereld is “het volk redeloos, de regering radeloos en het land reddeloos”. Deze twee zeer zware periodes, en hun overeenkomsten, zijn de inspiratie voor de muziektheatervoorstelling Rampjaar Anno Nu. De Jaren 1672 en 2020 worden samen één verhaal van een “annus terribilis” : een Rampjaar, anno nu.

Het verhaal wordt aangevuld en verrijkt met een muzikaal repertoire: gevarieerd, eclectisch en symbolisch voor de twee historische momenten, zo ver uit elkaar, maar zo vergelijkbaar. Dus aan de ene kant: prachtige barokmelodieën in het Frans gezongen (o.a Rameau, Lully). Aan de andere kant: muziek van deze tijd, in het Nederlands gezongen (o.a. Herman van Veen, BLØF, Toon Hermans).

Artistiek leider Carla Regina in haar theaterproductie Naked

€35,-    | begunstigers
€ 25,-    | normale prijs

Muziektheatervoorstelling, Voice Actually

Rampjaar Anno Nu

20.30 uur | Oosterkerk Hoorn

Idee, concept, bewerking en regie: Carla Regina

Voice Actually 
is een non-profit culturele stichting, gevestigd in Nederland en Italië, wereldwijd actief. Bij Voice Actually (VA) draait alles om de stem. VA creëert en produceert muziektheaterprojecten waarin dee stem centraal staat en waarin diverse kunstdisciplines aan bod komen, met de medewerking van artiesten met uiteenlopende achtergronden. We geven een stem aan iedereen, wie en waar je ook bent, maar vooral daar waar het het hard nodig is. Denk hierbij aan kolale (muziek)theaterprojecten, als Fondsenwerving voor de goede doelen dat we steunen. We verzorgen workshops over vocale technieken, masterclasses, lezingen over diverse stemgerelateerde onderwerpen.

Carla Regina | concept, regie, en artistieke leiding
Manuel Garcia | arrangementen, en muzikale leiding
Atelier MB | decor en kostuums
Carol Ruiz Gandia | piano en repetitor
Fabrizio Santarelli (EarEye) | licht en techniek
NTJM | dans/choreografie
Productie | Stichting Voice, Actually

€ 35,- | begunstigers
€ 25,- | normale prijs

Vrijdag 17 juni

Vrijdag 17 juni – Studiemiddag
14.00 uur | Oosterkerk Hoorn | Studiemiddag historische uitvoeringspraktijk
Klaas Hoek, Jos van Veldhoven (koordirigent) en prof. dr. Rokus de Groot (emeritus hoogleraar Muziekwetenschap UvA).

Deze studiemiddag is interessant voor degenen die zich, al of niet vanuit hun professie, interesseren voor vraagstukken over de uitvoeringspraktijk van oude muziek. Daarbij gaat het kortweg gezegd om de vraag hoe oude muziek moet worden uitgevoerd en welke overwegende rollen de historische bronnen daarbij al of niet moeten spelen. Directe aanleiding hiertoe is de verschijning van het proefschrift van dr Klaas Hoek, Vormgevend gebruik van klank en dynamiek (2019), waarin een geheel andere benadering van oude muziek wordt bepleit dan gebruikelijk. Hoek is kritisch over de huidige speelwijze van barokmuziek die -kort samengevat- naar zijn oordeel teveel op de tel wordt gespeeld en te weinig vanaf concepten van klank en dynamiek. Hoek ziet de klankwereld van het harmonium als een belangrijke bron van zijn opvattingen. De opvattingen van Hoek worden geconfronteerd met de huidige reguliere opvattingen over uitvoeringspraktijk. Doel hiervan is uiteraard om nieuwe wegen en nieuwe creativiteit te vinden bij de interpretatie van oude muziek.

Naast Klaas Hoek participeren in de gedachtewisseling o.m. Jos van Veldhoven (koordirigent) en prof. dr. Rokus de Groot (emeritus hoogleraar Muziekwetenschap UvA). Ook de uitvoerenden van het avondconcert, Stefan Petrović (piano) en Eduardo Paredes Crespo (viool) zullen deelnemen.

Harmonium | uit WTC I: Prelude b kl.t. BWV 869
Koor | Koraalzettingen uit Johannes Passion BWV 244
            Choral nr. 21  Christus der uns selig macht (couplet 1-4)
            Choral nr. 40 Durch dein Gefängnis
            Choral nr. 15 Wer hat dich so geschlagen
            Choral nr. 7 O große Lieb‘
Harmonium | uit WTC I: Prelude bes kl.t. BWV 876 en Pastorale c kl.t. BWV 590-3
Koor | Koraalzettingen uit Johannes Passion
            Choral nr. 21 Christus der uns selig macht (couplet 5-8)
            Choral nr. 56 Er nahm alles wohl in acht
            Choral nr. 52p In meines Herzens Grunde
Harmonium | Contrapunctus 1 en 3 uit Die Kunst der Fuge BWV 1080
Koor | Koraalzetting uit Johannes Passion
            Choral nr. 9 Dein Will’ gescheh‘
            Choral nr. 68  Ach Herr, lass dein lieb’ Engelein

Instrumentarium

Koorbegeleiding: harmonium van de firma Kotykiewicz (1903)

Solistisch: harmonium van de firma Mannborg, Stil 55 (1911)

2019: Promotie over het proefschrift Vormgevend gebruik van klank en dynamiek
2002 – heden: bespelen en verzamelen van zuigwindharmoniums met (double) expression, hieraan gekoppeld het uitgeven van cd’s via het label Windharmonium en het schrijven van teksten over deze instrumenten.
1989 – heden: concerten op orgel en harmonium met geïmproviseerde muziek; solistisch en in ensembleverband en/of met stemkunstenares Greetje Bijma.

1980 – heden: concerten en diverse eerste uitvoeringen van nieuwe orgelmuziek en nieuwe muziek voor clavichord

1983: Prijswinnaar Int. Gaudeamus Concours voor uitvoerders van nieuwe muziek

Composities in opdracht
2011: Noorderbreedte – Oosterlengte, voor stem, koperkwartet, orgel/harmonium; compositie ter gelegenheid van het 35-jarig bestaan van het Tijdschrift Noorderbreedte
2008: Leginde fan it Ljocht, productie samen met de dichter Tjebbe Hettinga in het kader van het Friesch Festival 2008

2001: Job, voor carillon, luidklok Gra Mere, stem en harmonium ter gelegenheid van de opening van het Festival Musica Sacra te Maastricht

2000: Tongen yn ‘e wyn; productie met een Windharmonium ontworpen samen met beeldend kunstenaar Gerrit Terpstra in het kader van het Friesch Festival 2000

1999: Droom in Droom uit, voor blazers, slagwerk, Bambuso Sonoro en sopraan; ter gelegenheid van het 385jarig jubileum van de Universiteit van Groningen

1993: Japiks Dream, voor 4 slagwerkers, sopraan en harmonium ter gelegenheid van de oplevering van de restauratie van de Oldehove te Leeuwarden

€ 45,-    | begunstigers
€ 35,-    | normale prijs

Combikaarten studiemiddag en avondconcert
€ 65,-    | begunstigers
€ 55,-    | normale prijs

Bestel hier het proefschrift van Klaas Hoek. Na ontvangst van uw betaling sturen wij u een bevestiging en opgave van uw postadres. Het boek wordt u dan zsm toegezonden.

Klaas Hoek speelt O Sacrum Convivium van Messiaen op harmonium

Vrijdag 17 juni – Concert
20.00 uur | Oosterkerk Hoorn | Helden uit de negentiende eeuw | Stefan Petrović & Eduardo Paredes Crespo
Diverse componisten uit de 19e eeuw

Pianist Stefan Petrović verdiepte zich de laatste jaren uitgebreid in de 19e-eeuwse uitvoeringspraktijk. Dit onderzoek heeft zijn interpretatie van romantische muziek sterk beïnvloed. Die invloed is goed hoorbaar in dit concert dat hij samen met Eduardo Paredes Crespo presenteert.

Stefan Petrović | piano
Stefan Petrović (Belgrado) begon met pianospelen op zesjarige leeftijd. In zijn tienerjaren nam hij deel aan talloze pianoconcoursen. Hij won onder andere de 1e prijs op het Jonge Pianisten Concours te Niš (Servië), de 1e prijs op het internationale concours Citta di Stressa in Italië en de 1e prijs op het internationale concours Petar Konjović te Belgrado. In 1995 won hij de Jonge Musicus van het Jaar prijs van het Ministerie van Cultuur in Servië en de prestigieuze Oktober Prijs van de stad Belgrado. Van 1996 tot 2002 gaf Stefan concerten in Servië, Montenegro en Macedonië als solist en als lid van een pianotrio.

In 2002 kwam Stefan naar Nederland waar hij studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij voltooide zijn bachelor en masterstudies in de klas van Naum Grubert. Tijdens zijn studie nam Stefan deel aan masterclasses door Dmitri Bashkirov, Anton Kuerti en Jean-Yves Thibaudet. Hij trad regelmatig op als solist en in 2007 speelde hij het Mozart Pianoconcert in d-klein KV 466 met het orkest van het Koninklijk Conservatorium o.l.v. Frank Zielhorst. Stefan maakte deel uit van verschillende kamermuziekensembles en werkte het meest intensief samen met leden van het Ysaÿe Strijktrio.

Tot zijn meest opmerkelijke optredens behoren o.a. Beethovens Tripelconcert op. 56 met Gordan Nikolić, Celine Flamen en Orquestra de Cambra Illa de Menorca, en Pianoconcert No.1 van Liszt met Kenneth Montgomery en het orkest van het Koninklijk Conservatorium. Stefan trad ook op in verscheidene festivals zoals de Amsterdamse Cello Biënnale en Festival de Música de Maó.

Eduardo Paredes Crespo | viool
De Boliviaans/Braziliaanse violist Eduardo Paredes begon zijn muziekstudie in Cochabamba, Bolivia. Op 14-jarige leeftijd ontving hij een beurs van de Rotary Club die het mogelijk maakte om in Nederland te studeren en te wonen, waar hij vervolgens studeerde bij Hans Scheepers, Ofer Falk, Gordan Nikolic, Joan Berkhemer en afstudeerde aan het Rotterdams Conservatorium met een Master of Music-graad in 2010.

Eduardo trad op in verschillende landen in Zuid-Amerika, Europa, Zuid-Afrika, Afrika, China en Thailand, zowel als kamermusicus als solist, en gaf recitals in onder meer Carnegie Hall (Weill-recitalzaal 2008) in New York en het Concertgebouw in Amsterdam. Hij speelt kamermuziek samen met het Stanislavsky String Quartet, pianotrio 258 en, en in het Aurora Chamber Orchestra dat in Zweden is gevestigd.

Hij speelt op een Riccardo Antoniazzi uit 1895, in bruikleen van de Stichting Nederlandse Muziekinstrumenten Fonds  (NMF).

Ludwig van Beethoven | Sonata nr 8 in G gr.t., op 30 nr 3 (1802)
-Allegro assai 
-Tempo di Minuetto, ma molto moderato e grazioso
-Allegro Vivace

Johannes Brahms
Sonata nr 3 in d kl.t., op 108 (1888)
-Allegro
-Adagio
-Un poco presto e con sentimento
-Presto agitato

Pauze

Johann Sebastian Bach
-Chaconne’ uit Vioolpartita nr. 2, BWV 1004

Cesar Franck
-Sonata in A groot (1886)

€ 35,-    | begunstigers
€ 25,-    | normale prijs

Eduardo Paredes Crespo speelt de vioolsonates van Beethoven met verschillende begeleiders waaronder Stefan Petrović

Helden en heldinnen van Muziekschool Gerard Boedijn

Muziekschool Gerard Boedijn

11.00 uur | Oosterkerk

Muziekschool Boedijn een mooi en verrassend programma waarbij oude muziek wordt afgewisseld met folk, pop en eigen werk. 

Jay van Dam (blokfluit) en Inez Brul (harp) spelen twee sonates van J.S. Bach. Docent Ronald Spanjaardt speelt met zijn leerlingen  Sam Remijnse, Yannick Nootebos en Nikki Hulskemper een compositie voor gitaar, luit en mondharmonica. Singer-Songwriters Tanja Gardner (jazzy folksongs) en Charlotte van Rosmalen (chamberpop) spelen en zingen een selectie uit hun eigen werk. Tot slot van dit concert in de Oosterkerk de wereldpremière van een werk van de Hoornse componist Jerry Mayle voor blazers en cello door ensemble ‘A walk in the park ‘ olv Barbara Langendijk.

€ 20,-  | begunstigers
€ 10,-  | normale prijs

Zaterdag 18 juni

12.15 uur | Foreestenhuis | De Zoete Inval Enkhuizen | Hollandse volksmuziek

€ 25,- | begunstigers
€ 15,- | normale prijs

De Zoete inval Enkhuizen

Hollandse volksmuziek

12.15 uur | Foreestenhuis Hoorn

De Zoete inval speelt Hollandse anonieme muziek uit de periode 1600 -1750, op eigentijdse wijze. Het ensemble put  uit historische muziekboeken en handschriften, een schatkamer van interessante – destijds populaire – melodieën, die eeuwenlang niet tot klinken zijn gebracht. De melodieën worden door de leden voorzien van akkoorden, tweede stem, versieringen en een baspartij. De Zoete Inval speelt zonder versterking en geeft informatie over de muziek en haar context

De Zoete inval

Danielle van Sliedrecht 
Cor van Sliedrecht 

€ 25,-  | begunstigers
€ 15,-  | normale prijs

Zaterdag 18 juni

Zaterdag 18 juni
13.00 uur | Oosterkerk Hoorn | Themamiddag Muziek en Dementie

Voor mantelzorgers, vrijwilligers en professionals binnen en buiten de zorg in het kader van het ‘Festival Hoorn – Oude Muziek Nu’ in samenwerking met Alzheimer Nederland afdeling West-Friesland, Geriant en de Ouderenraad Hoorn.

Dementie is vandaag de dag een belangrijk maatschappelijk thema. De Stichting Hoorn-Oude Muziek Nu voelt zich betrokken bij deze problematiek, vooral omdat meer en meer blijkt dat kunstbeoefening en vooral muziek een zeer positieve uitwerking hebben op ouderen met dementie. Muziek activeert en brengt hem of haar vreugde en energie. Veelal leven ouderen op bij het horen of beoefenen van muziek. De Stichting Hoorn-Oude Muziek Nu wil hieraan op haar eigen manier bijdragen in de hoop dat muziekbeoefening met ouderen met dementie verdere aandacht en verspreiding kan krijgen.

Deelname themamiddag
De deelname aan deze themamiddag is gratis. We vragen u wel om u aan te melden.
Na afloop van de themamiddag en het concert aan het eind daarvan is een vrije gift welkom.
U kunt ook direct doneren aan Alzheimer Nederland, afdeling West-Friesland

 

Invalshoek
In overleg met o.m. de gemeente Hoorn hebben wij ervoor gekozen om het thema muziek en dementie in de eerste plaats onder de aandacht te brengen van de vrijwilligers, mantelzorgers en professionals in de zorg die zich bezighouden met dit thema. Wij richten ons in eerste instantie op het werkgebied van Alzheimer Nederland, afdeling West-Friesland, maar iedereen daarbuiten is ook van harte welkom. (Een bezoek aan Hoorn is in ieder geval de moeite waard; daarnaast vinden op zaterdag 18 juni in het kader van het festival meerdere concerten plaats, waarvoor iedereen van harte is uitgenodigd.

Uitgangspunten: de Stichting Diva Dichtbij

n deze themamiddag zullen wij samenwerken met de Stichting Diva Dichtbij. Deze stichting heeft inmiddels meer dan 10 jaar ervaring met het thema muziek en dementie en is daar inmiddels zeer ervaren in en bekend mee geworden. Op de website valt o.m. te lezen: ‘Onze Diva’s en Divo’s zingen voor mensen die langdurige zorg nodig hebben en niet meer zelf naar het theater kunnen gaan. Dat doen we bijvoorbeeld in een huiskamerverpleeghuis of aan iemands bed. We staan niet op een podium, want we willen dichtbij komen en ieder oprechte aandacht geven. Met de combinatie van professionele zang en persoonlijke aandacht zorgen we dat de mens achter de ziekte of beperking weer zichtbaar wordt.’

 

13.00 uur inloop

13.30 uur opening en introductie van het thema door Pieternel van Amelsvoort (Diva Dichtbij)

13.45 uur demonstratie / workshop van de werkwijze rond muziek en dementie door Isabella Scholte (sopraan)

14.30 uur discussie- en informatieronde: hoe gaan we aan het werk met muziek en dementie? Wat zijn de resultatenvan de werkwijze van Diva Dichtbij? Wat zijn de mogelijkheden? Waar liggen de kansen?

15.15 uur optreden van Isabella Scholte (sopraan) en Elizabeth Ford (piano) | zie voor het programma hiernaast

Deelname themamiddag
De deelname aan deze themamiddag is gratis.
We vragen u wel om u aan te melden

Zaterdag 18 juni
15.15 uur | Oosterkerk Hoorn | Isabella Scholte & Elisabeth Ford | concert themamiddag Muziek en Dementie

Isabella Scholte komt uit een muzikaal nest, haar ouders kennen elkaar van een studentenkoor. Isabella kreeg aanvankelijk pianoles van haar moeder en later van Pop de Vos. Ze behaalde haar diploma klassiek zang aan het Rotterdams Conservatorium, en studeerde opera en Duitse liedzang aan de Hochschule für Musik in Dresden. Ze heeft zanglessen gekregen van o.a. Trudi Koeleman, Wendela Bronsgeest, Frans Huyts, Sylvia Schlütter, Carolyn Watkinson, Hilary Reynolds, Lucie Frateur, Harjo Pasveer en thans van Wieke van Wingerden. Ze is gecoached in de liedzang door Kelvin Grout, heeft acteerlessen gevolgd van Lucas Borkel en Mara Otten en deelgenomen aan meerdere Masterclasses, o.a. van Philippe Hüttenlocher, Meinard Kraak, Elly Ameling en Rosemary Hardy. Isabella maakt indruk door haar warme persoonlijkheid en weet feilloos de juiste snaar te raken, op elke gelegenheid. Ze maakt verbinding met het instrument dat ze tot in de finesses beheerst, haar stem.

Elizabeth Ford studeerde piano en zang, heeft veel begeleid en gecomponeerd voor o.a. het Royal Scottish Ballet. Zij is nu pianist voor de Nationale Ballet Academie te Amsterdam.

Frankrijk
Au bord de l’eau | La vie en rose | Hôtel (uit Banalites van Poulenc) | Sympathique

Duitsland
An die Musik | Zwei herzen in 3/4-tel Takt

Italië
Porgi Amor | Mi chiamano Mimi | Vivo per lei

Verenigde Staten
Nature Boy
| Cry me a river Miss Celies Blues | Smile

Zuid-Amerika
Besame Mucho

Nederlands
Amsterdamse Grachten | Het dorp | Telkens weer

Isabella Scholte | sopraan
Elisabeth Ford | piano

Vrije gift ter plaatse of online via Podiumplein

Topera

Theatrale Muzikale act!

14.00 uur - 16.00 uur | Roode Steen Hoorn

4 voorstellingen van ca 30 minuten

Een echte theatrale muzikale act! Haar jurk is grotesk en op haar hoofd heeft ze een grote pruik. Een topzangeres op 4,5 meter hoogte met een live pianist en kroonluchter onder in haar baljapon als komische diva en one-woman-theater. Haar enorme repertoire varieert van opera tot volksmuziek uit vele landen en van musical en allround-repertoire.

Vrije gift ter plaatse of online via Podiumplein

Elvire Beekhuizen & Agnes van Laar | sopraan
Franske van der Wiel en Rosina Fabius | alt
Falco van Loon en Francis Ng | tenor
Robbert Muuse en Bram Trouwborst | bas

Vrije gift ter plaatse of
online via Podiumplein

Zaterdag 18 juni

16.00 uur | Foreestenhuis | Katharina Gross | Vorsicht, Katharina!

Jan van de Putte schrijft voor celliste Katharina Gross het avondvullende nieuwe solowerk “Vorsicht, Katharina!”. Het werk kent een lange opbouw en heeft een sterke emotionele lading. Servische en Ethiopische muziek vormen inspiratiebronnen. Het langdurige musiceren in beide culturen, de indruk van tijdloosheid die daardoor ontstaat, de synchronisatie van spelen en zingen en verschillende versieringstechnieken: dit alles zijn aspecten uit de genoemde muziektradities die in het nieuwe werk van Jan van de Putte vloeien. Jan van de Putte over het nieuwe werk: „Een groot episch stuk, een soort symfonie waarin verschillende materialen zich ontwikkelen, elkaar penetreren, vermengen, transformeren. Een reis door veel werelden, ook ritueel soms.”
In Vorsicht, Katharina! verwijst Jan van de Putte aan de ene kant naar Arthur Schopenhauers lievelingsboek Handorakel und die Kunst der Weltklugheit van de Spaanse jezuïetenpater en filosoof Baltasar Gracián, die voor de wispelturigheid van het fenomeen vriendschap waarschuwt, aan de andere kant naar de aandacht in de hedendaagse literatuur voor de ineenstorting van de informatiecultuur in onze tijd.

Het eerste deel van het ongeveer 45 minuten durende werk is een uitgebreid performancegedeelte. Katharina Gross verovert de ruimte – als een heldin – eerst aarzelend en behoedzaam, dan steeds zelfverzekerder. Daarnaast wordt ook de zangstem van Katharina ingezet. 

In 2021 werd een CD van het werk uitgebracht bij Concertello Records, met steun van het Sena Muziekproductiefonds.

Katharina Gross

 

€ 25 | begunstigers
€ 15 | normale prijs

Katharina Gross

Vorsicht, Katharina!

16.00 uur | Foreestenhuis

De celliste Katharina Gross werd in 2020 door het Mondriaan Fonds en het Fonds Podiumkunsten geselecteerd voor een artist residency in het Van Doesburghuis in Parijs, waar ze in de zomer van 2020 vier maanden verbleef en werkte aan nieuwe muzikale projecten, waaronder Transformation, een nieuw werk van Aurélio Edler-Copes welk 2022 tijdens de Gaudeamus Muziekweek in premiere gaat en haar eigen muziektheatrale voorstelling Sehnsucht die tijdens de Cello Biënnale Amsterdam 2020 in premiere ging.

Katharina Gross werkt artistiek intensief samen met de Nederlandse componist Jan van de Putte. Op het festival November Music bracht ze het solowerk Vorsicht, Katharina! in première waarvan ook een CD bij concertello records verscheen, ondersteund door het Sena Performers Muziekproductiefonds. Verder schreef Jan van de Putte voor Katharina Keine Bewegung, dat zij als soliste uitvoerde samen met het orkest de ereprijs en Aanraken voor cello en piano. 

Katharina Gross studeerde aan de Musikhochschule Köln bij Frans Helmerson en aan de Royal Northern College of Music Manchester bij Ralph Kirshbaum. Katharina behaalde verschillende internationale prijzen en soleerde met ondermeer het Staatsorkest Kiev, het Philharmonisch

Orkest Klausenburg, het Staatsorkest Kassel, de Thüringer Symphoniker en de Salzburg Chamber Soloists, waarmee zij een lange tournee door de Verenigde Staten (o.a. Kennedy Center/Washington DC) maakte.
Katharina Gross gaf wereldwijd solo- en kamermuziekconcerten, onder andere in het Concertgebouw, Muziekgebouw aan ‘t IJ en Bimhuis Amsterdam, Konzerthaus en de Musikverein Wenen, Festival Santander in Spanje, Fadj Festival in Teheran, Al Bustan Festival in Beirut, Nafplion Festival in Griekenland en bij de Europäische Wochen Passau.
 www.katharinagross.net

Programma
J.S. Bach | Suite in C gr.t., BWV 1009
Preludium
Sarabande
Gigue

Jan van de Putte | Vorsicht, Katharina!

€ 25 | begunstigers
€ 15 | normale prijs

Zaterdag 18 juni

20.00 uur | Oosterkerk Hoorn |  Accademia Amsterdam
Triomf van de Muzen | Hoe in Europa de Pandemie met muziek en verhaal werd bezworen

Europa heeft in het verleden vele pandemieën gekend. De pest, ook wel “Zwarte Dood” genoemd, is de bekendste veroorzaker. Gelukkig is deze ziekte door verbeterde hygiëne vrijwel uitgebannen, maar zijn er nieuwe ziektes ontstaan zoals de cholera, de Spaanse griep en nu Covid-19. Muziek heeft een grote rol gespeeld bij het dragelijker maken van de angst en de onzekerheid en dat muziek daar ook in deze tijd toe in staat is, bewijst Accademia Amsterdam met dit project.

Centraal staat het werk van Marc-Antoine Charpentier (1643—1704), Pestis Mediolanensis”* ofwel de Pest van Milaan. Dit motet voor solisten en klein ensemble bezingt de goede daden van de bisschop van Milaan tijdens een uitbraak van de builenpest in de late 16e eeuw. We zouden het aanzien van de bisschop kunnen vergelijken met die vanpremier Rutte of de virologen van het RIVM.

Het werk beschrijft de ellende maar ook de dankbaarheid voor het verdwijnen van de ziekte, die net als de corona-epidemie in Europa, is ontstaan in Noord-Italië. De hemelse klanken geven de luisteraar hoop en vredig perspectief.

Accademia Amsterdam laat dit werk voorafgaan door een “De Profundis”, een wanhoopsroep om hulp en wijsheid.

De dankbaarheid wordt bejubeld in Charpentiers bekende “Te Deum”*, waarmee het programma wordt afgesloten. Iedereen kent het openingsdeel, omdat het gebruikt wordt als tune van het Eurovisie Songfestival.

Accademia Amsterdam

€ 35 | begunstigers
€ 25 | normale prijs

Accademia Amsterdam

Triomf van de Muzen

20.00 uur | Oosterkerk Hoorn

Accademia Amsterdam ontleent haar naam aan een van oorsprong Italiaanse instelling, die vooral in de 17e en de 18e eeuw floreerde. Men kwam bijeen om te musiceren en te discussiëren over uiteenlopende onderwerpen. Accademia Amsterdam werkt in deze traditie: gezamenlijk werken de musici aan een herkenbare interpretatie van de muziek. Dit resulteert in avontuurlijke en grensverleggende programma’s en samenwerkingsverbanden.
Accademia Amsterdam werd in 1990 opgericht door hoboïst en blokfluitist Onno Verschoor. Het ensemble bestaat uit musici opgeleid in de traditie van de authentieke uitvoeringspraktijk. De leden hebben een uitgebreide concertpraktijk en treden regelmatig op in de bekende Europese oude muziekensembles. Het ensemble geeft concerten in binnen- en buitenland en nam in nauwe samenwerking met Dorothée Wortelboer, de succesvolle cd “A Choice Collection of Dances” op. In 2006 was het ensemble de hoofdgast in festival Solomeo in Italië. Deze Nederlands-Italiaanse samenwerking leidde tot een cd met kamermuziek van weerszijden van de Alpen.

Accademia Amsterdam zoekt het avontuur door bijzondere projecten op te zetten. Met danseres Dorothée Wortelboer organiseerde het ensemble een voorstelling op een binnenvaartschip die onder meer te zien was in het Oerolfestival op Terschelling. In 2013 werden Bachs Goldbergvariaties gespeeld én gezongen(!) samen met kamerkoor PA’dam. Rond Händels leermeester F.W. Zachow initieert Accademia Amsterdam een project, dat de uitvoering en opnamen van al zijn nog niet eerder gehoorde cantates inhoudt.

U kunt Accademia Amsterdam regelmatig horen in de grote oratoria van Bach en Händel in samenwerking met bekende dirigenten en koren. Zo was het ensemble op deze plaats in dit festival te beluisteren in Monteverdi’s Mariavespers.

Antonio Magarelli – artistieke leiding en orgelcontinuo
Klaartje van Veldhoven – sopraan
Oscar Verhaar – countertenor
William Knight – tenor
Matthew Baker – bas-bariton
Onno Verschoor – hobo, blokfluit
Mariëtte Holtrop – viool
Jan Pieter van Coolwijk – viool
Niek Idema – altviool
Wilma van der Wardt – viola da gamba
Hendrik-Jan Wolfert – violone
Gottfrid van Eck – verteller

Marc-Antoine Charpentier (1643—1704) | Prelude uit “De Profundis” Psalm 129/130 (H.189)

Marc-Antoine Charpentier | “De Profundis” Psalm 129/130 (H.232) voor sopraan, alt, bas, instrumenten en basso continuo.

Marc-Antoine Charpentier | Pestis Mediolanensis of Le Peste de Milan (H. 398) voor vier stemmen, instrumenten en basso continuo. Motet ter ere van de bisschop van Milaan, St. Charles Borromeo.

Marc-Antoine Charpentier | Te Deum (H.146) voor vier stemmen, instrumenten en basso continuo. Dit Te Deum componeerde Charpentier ter ere van de Vrede van Nijmegen in 1678 en is mogelijk voor het eerst opgevoerd in de Sint-Stevenskerk aldaar.

Verhalenverteller Gottfrid van Eck draagt bijpassende verhalen uit de “Decamerone” van de 14e-eeuwse Italiaan Giovanni Boccaccio voor. De verzameling bestaat uit novellen, verteld door een groep jongeren tijdens een veertien dagen durend verblijf op een buitenplaats, op de vlucht voor de pest. De thematiek in het programma wordt door deze verhalen onderstreept: wanhoop – hoop – blijdschap.

€ 35 | begunstigers
€ 25 | normale prijs

Zondag 19 juni

12.00 uur | Bierkade t.o. Korenmarkt | Helden en Heldinnen in de opera | Isabella Scholte (sopraan) | Thomas de Bruijn (tenor)

Sprankelend opera-zomerconcert op een mooie plek in Hoorn: hoek Bierkade – Korenmarkt.
Met twee jonge talentvolle operazangers: Isabella Scholte (sopraan) en Thomas de Bruijn (tenor)

Isabella Scholte

Thomas de Bruijn

Vrije gift ter plaatse of
online via Podiumplein

Helden en Heldinnen in de opera

Spel & Muziek in de open lucht

12.00 uur | Bierkade t.o. Korenmarkt

Helden en Heldinnen in de opera 
12.00 uur | Bierkade t.o. Korenmarkt | Helden en Heldinnen in de opera | Isabella Scholte (sopraan) en Thomas de Bruijn (tenor)

Sopraan Isabella Scholte komt uit een muzikaal nest, haar ouders kennen elkaar van een studentenkoor. Isabella kreeg aanvankelijk pianoles van haar moeder en later van Pop de Vos. Ze behaalde haar diploma klassiek zang aan het Rotterdams Conservatorium, en studeerde opera en Duitse liedzang aan de Hochschule für Musik in Dresden. Ze heeft zanglessen gekregen van o.a. Trudi Koeleman, Wendela Bronsgeest, Frans Huyts, Sylvia Schlütter, Carolyn Watkinson, Hilary Reynolds, Lucie Frateur, Harjo Pasveer en thans van Wieke van Wingerden. Ze is gecoached in de liedzang door Kelvin Grout, heeft acteerlessen gevolgd van Lucas Borkel en Mara Otten en deelgenomen aan meerdere Masterclasses, o.a. van Philippe Hüttenlocher, Meinard Kraak, Elly Ameling en Rosemary Hardy.  

Tenor Thomas de Bruijn studeerde bij Hubert Delamboye. De Bruijn heeft gewerkt met o.a. Christophe Rousset, Pierre Audi, Lotte de Beer en Miranda van Kralingen. In 2017 maakte Thomas zijn debuut bij De Nationale Opera met de rol van 2de Ombre D’Inferno in de Madrigalen productie in regie van Pierre Audi. Bij Opera Zuid maakte De Bruijn zijn roldebuut in 2015 met de rol van Le Remondado in een jeugdproductie van de opera Carmen. De afgelopen jaren was hij ook te zien in het ensemble van Opera Zuid. In 2019 zong de Bruijn al de rol van Lyonel in de opera Martha in Schloss Kammeroper Rheinsberg (Duitsland) ,de rol van Tassilo in de operette Gräfin Maritza in het Stadsstheater Zoetermeer en rol van Tamino in een concertante uitvoering van Die Zauberflöte tijdens een festival in Amsterdam. Ook is Thomas regelmatig op het concertpodium te vinden.

Programma
Zwei Herzen im Dreivierteltakt | R. Stolz
Lippen Schweigen uit Die lustige Witwe | Franz Lehár
Brindisi uit La Traviata | G. Verdi
Ombra mai fu uit Xerxes | G.F. Händel
Nessun Dorma uit Turandot | G. Puccini 
O sole mio | Capurro & Capua
Una furtiva lagrima uit L’elisir d’amore | Donizetti
Dein ist mein ganzes herz  uit Das land des Lächelns | Franz Léhar
Santa Lucia | Venetiaans
O mio babbino caro uit Gianni Schicchi | G. Puccini
Si, mi chiamano Mimi uit La Bohème | G. Puccini
Porgi Amor uit Le Nozze di Figaro | W.A. Mozart
Habanera uit Carmen | Bizet
J’attendrai | Olivieri, Rastelli
Wiegenlied | J. Brahms
Make of our hands one hand uit West Side Story
Edelweiss of Iets anders uit the Sound of Music
Aan de Amsterdamse grachten
Laat me | Ramses Shaffy
Telkens weer | Willeke Alberti

Thomas de Bruijn | tenor
Isabella Scholte | sopraan
Charlie Bo Meijering | piano

Vrije gift ter plaatse of online via Podiumplein

Zondag 19 juni

13.30 uur | Oosterkerk Hoorn | Ensemble Trigon | Heldhaftige vrouwen: Maria Magdalena, Ursula en Hildegard von Bingen 

Maria Magdalena was in de middeleeuwen na de Maagd Maria de meest geliefde heilige. Ze verschijnt  in Paassequenzen en Lauden als een tot inkeer gekomen prostituee,  maar ook als discipel van Jezus. Ze is een belangrijk figuur bij het Paasfeest: treurend bij Jezus aan het kruis, en de vrouw aan wie hij op Paaszondag verscheen, getuige van zijn wederopstanding.

Het Middeleeuwse (en latere) beeld van Maria Magdalena als zondares, bij wie Jezus zeven boze geesten uitdreef, was sterk beïnvloed door de Legenda Aurea, een boek met heiligenverhalen uit de 13e eeuw. Dit was gebaseerd op allerhande geschriften, van de evangeliën tot volksverhalen en apocriefe geschriften. In de eerste eeuwen na Christus stond Maria Magdalena namelijk bekend als de apostel der apostelen, ofwel de ’vrouw die het al kent’. Op een fresco in een kerk in Modena zit zij bij het Laatste Avondmaal (Witte Donderdag) naast Jezus en legt zij haar hoofd op zijn schouder. Sinds de vondst van de Berlijnse Codex in Cairo (1896), en de Nag Hammadi-geschriften (1945) is er alle reden voor om aan te nemen dat Maria Magdalena een volledig ingewijde (met zeven wijdingen) was en zeer dicht bij Jezus stond. Het lijkt erop dat in de Legenda Aurea verschillende Maria’s tot één persoon zijn samengevoegd.

Voor de gelovige middeleeuwer was Maria Magdalena, de door Jezus beminde boete doende prostituee, de tegenpool van de Maagd Maria, die in die tijd immense populariteit genoot. Jaarlijks dienden de Christenen hun ondeugden  te biechten, en Maria Magdalena was voor hen het lichtend voorbeeld.

Hildegard von Bingen en de Heilige Ursula
Als achtjarige werd Hildegard von Bingen (1098-1179), de fysiek zwakke dochter uit een vrome adellijke familie, onder de hoede van de non Jutta geplaatst in het klooster op de Disibodenberg. Na Jutta’s dood, 30 jaar later, leidde Hildegard de groep vrouwen die zich om hen heen verzameld had en bracht hen naar de Rupertsberg in Bingen. Mede door haar wonderlijke visioenen, die door menigeen uit de religieuze wereld van toen al werden erkend als afkomstig van God, genoot zij een grote bekendheid in heel Europa. Velen kwamen bij haar of schreven haar brieven waarin zij vroegen om raad op spiritueel of op persoonlijk vlak. Zij reisde zelf ook veel en onderhield contacten met keizers, bisschoppen en pausen. Er zijn zo’n tachtig muzikale composities van haar hand overgeleverd. Hildegard was gefascineerd door de heldhaftige Ursula, voorbeeld van een ondernemende vrouw die haar eigen weg gaat en zich niet laat verleiden tot dingen die zij niet wil.

Programma
Hildegard von Bingen
Deus enim rorem, antifoon voor St. Ursula en de 11.000 maagden (ms. Dendermonde)
O quam mirabilis est, antifoon voor de Schepper (Riesencodex)
O ignis spiritus, sequentia voor de Heilige Geest (ms. Dendermonde)
Cum vox sanguinis, hymne voor St. Ursula en de 11.000 maagden (ms. Dendermonde)

Voor Maria Magdalena:
Magdalena degna da laudare, lauda 1 | Cortona, Biblioteca Communale 90, ca. 1290
Victime Paschali laudes, sequens | Liber sequentiarum, Mariakerk Utrecht, 13e eeuw
Magdalena degna da laudare, lauda 2 | Cortona, Biblioteca Communale 90, ca. 1290

Vita Mariae Magdalenae:                
In Diebus illis, antifoon | Codex Sarisburiensis, 13e eeuw
Maria ergo unxit, antifoon
Maria cui dismissa sunt, organum en gregoriaans   (Firenze Codex Pluteo 29.1, ca. 1250
Peccatrice nominata (Lauda; Firenze Laudario, ca. 1340)

trailer Trigon

€ 25,-  | begunstigers
€ 15,-  | normale prijs

Ensemble Trigon

Heldhaftige vrouwen

13.30 uur | Oosterkerk

Trigon Ensemble
Het specialistenensemble Trigon zingt en bestudeert middeleeuwse (spirituele) muziek, direct vanuit de handschriften. Het doel hiervan is niet zozeer om ‘authentiek’ te zijn, want hoe de middeleeuwse muziek indertijd precies heeft geklonken kan niemand echt weten. Waar het om gaat, is deze muziek dichtbij de luisteraar van nu te brengen. Trigon studeert en zingt vanuit de oude notaties, zoals ze in de handschriften staan, omdat het notenbeeld met de neumen muzikale beweging kan uitdrukken, die in moderne notatie wegvalt.

Trigon was winnaar van de International Young Artist’s Presentation te Antwerpen in 1998. Sindsdien werd zij uitgenodigd door talrijke belangrijke podia voor oude muziek zoals het Festival van Vlaanderen Antwerpen, Tongeren en Brugge (BE), door het Holland Festival Oude Muziek Utrecht (NL) en het Oude muziek festival van Brezice.

Artistiek leider Margot Kalse richtte Trigon op naar aanleiding van haar examen Uitvoerend Musicus (Master) aan de opleiding Early Vocal Music bij Rebecca Stewart aan het Fontys conservatorium te Tilburg in 1998. Aan dit instituut gaf zij vervolgens zeven jaar les in vocale techniek voor de oude muziek. Zij studeerde tevens solozang aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en Nederlands (oude letteren) aan de RU Leiden. Als specialist van het Nederlandselied maakt ze momenteel de Top 40 van de Gouden Eeuw, in de vorm van een liedboek en een driedubbel cd. Ze vormt een duo met de luitist Earl Christy. Als solist zingt zij in vele stijlen, van Hildegard van Bingen tot en met Joost Kleppe.

www.margotkalse.nl
www.top40vandegoudeneeuw.nl

Trigon Ensemble – vocaal ensemble voor middeleeuwse muziek
(Programma en leiding: Margot Kalse)

Margot Kalse – alt-mezzo
Esther Kronenburg – sopraan
Maria van Oosterhout – sopraan

€ 25,-  | begunstigers
€ 15,-  | normale prijs

Zondag 19 juni

14.00 uur | Roode Steen, voet standbeeld J.P.Coen | Ensemble Global Gongs | Ceremoniële optocht langs Hoornse bezienswaardigheden

In Hoorn is een verzameling bezienswaardigheden aanwezig die sporen van de VOC dragen, zoals de haven van waar toen de schepen uitvoeren. Daar is het standbeeld van de jongens van Bontekoe te zien. Op de Roode Steen staat het beeld van Jan Pieterszoon Coen. In het Westfries museum heb je de tentoonstelling van het VOC met objecten uit die tijd, de verhalen en wayangpoppen van J.P. Coen en anderen.

Ensemble Global Gongs wil met een openlucht activiteit aandacht voor de VOC vragen door ceremoniële muziek in een optocht te spelen langs de Hoorns bezienswaardigheden. Tijden zijn veranderd: wie vroeger als helden werden vereerd worden nu met schuldverhalen beladen.

Op de Roode Steen wordt stilgestaan bij het beeld van J.P. Coen; op grote en kleine gongs en handbekkens wordt muziek gemaakt afgewisseld met melodieën gespeeld op saxofoon. Een paar gedichten worden voorgedragen, versterkt door een megafoon. Twee dansers zullen Indonesische dansen uitvoeren.

Aansluitend wordt gelopen vanaf de Roode Steen in een optocht van musici spelend op gongs, bekkens en trommels. De gamelanmusici worden versterkt door mensen die meelopen met geïmproviseerde instrumenten bestaande uit potten, pannen en bamboe muziekinstrumenten uit Indonesië, de angklungs. Deze optocht gaat richting het Pakhuistheater, waar om 15.00 uur het programma ‘Voices of the heroes’ gespeeld wordt door Ensemble Global Gongs, poppenspeler, solo vocalisten en saxofoon.

Global Gongs trailer

Vrije gift of
online via Podiumplein

Zondag 19 juni

15.00 uur | Muziekschool Boedijn | Ensemble Global Gongs | Voices of the Heroes

Ensemble Global Gongs speelt op de Global Gongs, een verzameling van monumentale Javaanse hangende en liggende gongs in flexibele opstellingen.

Global Gongs trailer

€ 25,-  | begunstigers
€ 15,-  | normale prijs

Ensemble Global Gongs

Voices of the Heroes

15.00 uur | Muziekschool Boedijn

Ensemble Global Gongs speelt werk dat Sinta Wullur speciaal voor door dit door haar opgerichte ensemble componeert. Het oeuvre van het ensemble varieert van intieme kleinschalige composities tot multidisciplinaire muziektheater. De naam van het ensemble verwijst naar het instrument dat ze bespeelt: de Global Gongs. Global Gongs is ontwikkeld door Wullur. Het is één instrument dat bestaat uit 80 Javaanse hangende en liggende gongs: het oogt oosters en klinkt westers.

In deze voorstelling speelt Ensemble Global Gongs onder andere Amanda Umbra. Amanda Umbra is een wayang karton voorstelling. De wayang (poppen) zijn speciaal voor deze voorstelling ontwikkeld en gemaakt door poppenmaker en -speler Rop Severien. Rop wordt tijdens de voorstelling geassisteerd door Marijke de Braal. De voorstelling, een compositie van Sinta Wullur en libretto van Alexandra Duvekot, is een ode aan de jonge Amerikaanse poëet en activiste Amanda Gorman. Sinta Wullur zingt het verhaal in geïmproviseerde recitatieven en Sprechgesang met een vrouwenkoor. Gastmusici zijn saxofonist Koen Boejinga en sopraan Madeline Saputra.

Programma

Amanda Umbra | Sinta Wullur
Global Canto 1 en Global Canto 2 | Sinta Wullur
Gamelanklok India | Ned McGowan en Sinta Wullur
Gamelanklok Latin | Bart Fermie, arrangement Sinta Wullur

€ 25,-  | begunstigers
€ 15,-  | normale prijs

Zondag 19 juni

16.00 uur | Huis Verloren Hoorn | Indische Middag (Kumpulan) SENANG! | i.s.m. Stichting Acara Vita Nova

Op deze festivalzondag is er heel wat gaande in Hoorn en daar werkt de nieuwe Stichting Acara VitaNova graag aan mee. Een Kumpulan met muziek, dans en lekker eten mag dan niet ontbreken. Het thema van deze Kumpulan is daarom SENANG!
De allround band @-Once heeft de muzikale leiding op deze Kumpulan, een geweldige band met muziek waar heerlijk op gedanst en meegezongen kan worden. Aan elk verzoekje kan worden voldaan en u gaat met een senang gevoel huiswaarts. 
Ook de locatie is de moeite waard: Huis Verloren is een prachtige, knusse plek in het centrum van Hoorn, geheel in de Jaren Dertig- stijl.

Catering
Op dit moment is de cateraar nog niet bekend; deze gegevens zijn binnenkort bekend. De catering wordt ter plaatse verzorgd. U kunt tevoren uw hapjes en maaltijden bestellen, maar deze ook op de middag zelf bestellen. Als u tevoren bestelt graag vermelden dat het gaat op de Indische Middag op 19 juni in Hoorn. U kunt uw hapjes en maaltijden warm laten serveren en ter plaatse nuttigen, maar u kunt ze ook koud mee naar huis nemen.

Band @-Once
De live muziek wordt verzorgd door de Band @-Once. Deze band bestaat uit  Buddy van Someren (zang), Michael Westerlink (solo gitaar en zang), Lody Silooy (basgitaar en zang), Roy Stok (toetsen) en Herman Salomonson (drums). De band @-Once heeft een zeer gevarieerd repertoire. Zij spelen o.a. Poco Poco ( Indische muziek ), soul, reggae, rock&roll, country en nog veel meer. @-Once is een prima band met de juiste “Spirit” en van grote muzikale kwaliteit. Zij staan garant voor een gezellige middag met veel muziek waarop u heerlijk kunt dansen.

Band @-Once

€ 25,-  | begunstigers
€ 15,-  | normale prijs

Zondag 19 juni

Slotconcert Festival Helden en Heldinnen

20.30 uur | Oosterkerk Hoorn   | Apollo Ensemble Lelystad | Onze Held: Graaf Egmont! Verhalen over Vrijheid, Muziek op teksten van Goethe

Apollo Ensemble
Het Apollo Ensemble brengt deze symfonische werken in de spannende vorm van kamermuziek met 5 strijkers, 5 blazers en 8 zangers.  De verhalen zijn goed te volgen door de moderne  illustraties op het podium, zodat het publiek door muziek, beeld en verhaal volledig het podium opgetrokken wordt.

Programma
Ludwig van Beethoven | Ouverture Egmont
pauze
Felix Mendelssohn-Bartholdy | Die eerste Walpurgisnacht

De gesproken teksten bij Goethes Egmont zijn vertaald door Marleen Prins; Greet Egbers maakte de illustraties die het toneelbeeld bepalen. De bewerking van de symfonische partituren van Beethoven en Mendelssohn naar de kamermuziekbezetting is voor het Apollo Ensemble gemaakt door Henk de Vlieger.

Uitvoerenden
Renate Arends & Elisabeth Blom | sopraan
Franske van der Wiel & Rosina Fabius | alt
Francis Ng & Pablo Gregorian | tenor
Michiel Meijer & Bert van de Wetering | bas
Daphne Oltheten & Tomoe Badiarova | viool
Yoshiko Morita | altviool
Jacopo Ristori | cello
Jesse Solway | contrabas
Florencia Gomez | fluit  
Robert de Bree | hobo
Alejandro Fariña | clarinet
Stefan Blonk | hoorn
Thomas Oltheten | fagot 
Rob van der Sterren | slagwerk

Marleen Prins, regie

Apollo Ensemble

€ 35,-  | begunstigers
€ 25,-  | normale prijs

Apollo Ensemble

Onze Held: Graaf Egmont!

20.30 uur | Oosterkerk Hoorn

 

In Egmont wordt het verhaal van de Nederlandse edelman Lamoraal van Egmont verteld, een moedig man, die tijdens de tachtigjarige oorlog steeds hoopte met diplomatie en overleg tot resultaat te komen. Hij moest het met de dood bekopen. Het verhaal over de eerste Walpurgisnacht loopt beter af. Een oud Germaans gebruik, een heidense viering op de berg Brockes in de Harz, mag niet meer plaatsvinden van de christenen. Maar met humor en list wordt deze kwestie opgelost.

Programma
Ludwig van Beethoven | Ouverture Egmont
pauze
Felix Mendelssohn-Bartholdy | Die erste Walpurgisnacht

De gesproken teksten bij Goethes Egmont zijn vertaald door Marleen Prins; Greet Egbers maakte de illustraties die het toneelbeeld bepalen. De bewerking van de symfonische partituren van Beethoven en Mendelssohn naar de kamermuziekbezetting is voor het Apollo Ensemble gemaakt door Henk de Vlieger.

€ 35,-  | begunstigers
€ 25,-  | normale prijs

Kaartverkoop

Bij ieder onderdeel van het festival vindt u de knop Kaart kopen. U komt dan op de betreffende verkooppagina op Podiumplein. Na een geslaagde transactie ontvangt u uw online kaarten op het door u gebruikte e-mailadres.

Bij enkele gratis onderdelen van het festival kunt u contant of per PIN een vrije gift doen; daarnaast kunt u uw gift ook betalen via Podiumplein. Zie hiervoor bij de betreffende onderdelen van het festival.

Begunstigers
Bij iedere toegangskaart bestaat de mogelijkheid om een begunstigerskaart aan te schaffen. Begunstigers betalen € 10 meer per geochte kaart en geven daarmee het festival en de musici een extra steuntje in de rug.

Doneren
Tijdens het festival kunt u overal doneren voor ons goede doel: Alzheimer West-Friesland. De opbrengst gaat rechtstreeks naar de stichting; er blijft niets aan de strijkstok hangen.
U kunt hier ook doneren via Podiumplein; DONEER NU

Passepartouts, combikaarten en vrije giften
De studiemiddagen op vrijdag- en zaterdagmiddag 17 en 18 juni en het concert van De Zoete Inval in Enkhuizen op zondag 19 juni maken geen deel uit van de passepartout. Bij enkele onderdelen op zondagmiddag 19 juni vindt u de mogelijkheid om combikaarten aan te schaffen.
De studiemiddag Muziek en Dementie (zaterdagmiddag 18 juni) is gratis; vrije giften zijn welkom. Dat kan contant, met PIN of via een online betaling met Podiumplein.

Combikaarten

Passe-partout gehele festival (exclusief de studiemiddagen op vrijdag 17 en zaterdag 19 juni)
€ 150 (los € 195)

Passe-partout alle avondconcerten (9,16,17, 18 en 19 juni)
€ 95 (los € 125)
of 4 avondconcerten naar keuze
€ 75 (los € 100)

Passe-partout zaterdag 18 juni

€ 45 (los € 50)

 
 

Passe-partout zondag 19 juni

€ 65 (los € 70)

 
 

Combikaart Workshop & Voorstelling (17 juni)
€ 55 (los € 60)

Combikaart voorstelling  
Voices of the Heroes
& Indische middag
€ 25 (los € 30)

Met dank aan

De Stichting Hoorn-Oude Muziek Nu dankt haar geldgevers van harte voor hun bijdragen!

De
Kattendijke/Drucker
stichting

ANBI
De stichting Hoorn-Oude Muziek Nu beschikt sinds 1 januari 2020 over de ANBI-status.

De Stichting Hoorn-Oude Muziek Nu is opgericht in april 1998 en stelt zich ten doel de promotie en uitvoering van oude muziek, dwz muziek tot ca 1800, al of niet in ontmoeting met muziek van onze eigen tijd en met andere kunstvormen. Ook bevordert de stichting activiteiten die in de breedst denkbare zin direct en indirect met deze doelstelling samenhangen. Deze doelstellingen dragen bij aan de uitgangspunten van een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI): de activiteiten van de stichting zijn openbaar en voor iedereen toegankelijk.

 

ANBI
De ANBI-status houdt onder meer in dat de belangrijkste gegevens van de stichting voor iedereen toegankelijk zijn (transparantie). Daarnaast tellen giften van donateurs aan ANBI’s mee voor de giftenaftrek van de inkomstenbelasting. Wie meerdere jaren achtereen schenkt aan een ANBI kan deze schenkingen voor 100% aftrekken. Hiervoor bestaat geen maximum.


Gegevens Stichting Hoorn-Oude Muziek Nu
De Stichting Hoorn-Oude Muziek Nu is opgericht op 3 april 1998. De statuten voldeden al langer niet meer aan de eisen die eraan gesteld mogen worden en werden gewijzigd op 20 november 2018. De statuten zeggen expliciet dat de doelstellingen van de stichting voldoen aan de eisen van de ANBI-status.

KvK-nummer: 36052658
RSIN: 807688071
IBAN: NL 36 RABO 0304 0885 87 tnv Stichting Hoorn-Oude Muziek Nu

Bestuur
John Halsema, voorzitter (sinds 2015)
Annet Jansen, secretaris (sinds 2020)
Frans Joor, penningmeester ad interim

De bestuursleden ontvangen geen vergoeding voor hun bestuurskosten. Wel is er een reiskostenvergoeding volgens de algemeen geldende criteria (OV tweede klas of € 0,19 per autokilometer).

Artistieke en zakelijke leiding
Hilbrand Adema (sinds 2007)
De artistiek en zakelijk leider maakt geen deel uit van het bestuur van de stichting. Hij ontvangt een vergoeding op basis van no cure – no pay in de vorm van een percentage van 15% (inclusief 21% BTW)  van alle aantoonbaar door hem gerealiseerde gelden in de vorm van subsidies en andere vormen van financiële ondersteuning ten behoeve van de voorgenomen en te realiseren projecten die binnen de doelstelling van de stichting vallen. Deze werkwijze zorgt ervoor dat de stichting nooit met onaanvaardbare kosten voor de vergoeding van de artistiek/zakelijk leider kan worden geconfronteerd.
De artistiek/zakelijk leider ontvangt daarnaast een reiskostenvergoeding op declaratiebasis, volgens de algemeen geldende criteria (OV tweede klas of € 0,19 per autokilometer).

Contactgegevens
www.oudemuzieknu.nl
Pieter Wariuslaan 76
1679 XM Midwoud
06 2184 3943 (H. Adema)
hilbrand@oudemuzieknu.nl

De juridische plaats van vestiging van de stichting is Hoorn.

Festival Hoorn-Oude Muziek Nu Projectplan festival 2021 (PDF)
Dit plan bevat de meerjaren beleidsvisie van de Stichting Hoorn-Oude Muziek Nu, alsmede de inhoudelijk beschrijving van het Festival Hoorn – Oude Muziek Nu 2021, HELDEN EN HELDINNEN (4-6 juni 2021).

Recente activiteiten van de stichting
– 4 juli, 29 augustus en 27 september 2020: concerten oude muziek onder coronaprotocol
– 29 februari 2020: kamerkorenfestival / voorronde Nederlands Koorfestival
– september en oktober 2019: concerten door Collegium Musicum Trajectum en het Bach Ensemble Amsterdam (werken van Bach en Zelenka)
– juni 2019: tweedaags festival voor kamerkoren
– juni 2018: meerdaagse festival oude muziek voor professionele ensembles

Geplande activiteiten van de Stichting
Onder voorwaarde van realiseerbaarheid in verband met de coronamaatregelen
– Op 4-6 juni 2021 zal het (in 2020 geannuleerde) meerdaags festival Hoorn-Oude Muziek Nu plaatsvinden, getiteld ‘HELDEN EN HELDINNEN’.
– In het seizoen 2021-2022 zal een concertserie worden georganiseerd.

Jaarrekening 2020 (PDF)

Stichting Hoorn – Oude Muziek nu

Bestuur 
John Halsema | voorzitter
Annet Jansen | secretaris
Pim v/d Waal | penningmeester

Advisering | geen bestuur
Mariette Effing | artistiek adviseur

Artistieke en zakelijke leiding

Hilbrand Adema
M +31 (0)6 2184 3943
E hoornoudemuzieknu@gmail.com 
F facebook.com/oudemuzieknu
S hilbrand.adema

 
 
Stichting Hoorn-Oude Muziek Nu
www.oudemuzieknu.nl

Postadres
Pieter Wariuslaan 76,
1679 XM Midwoud

IBAN: NL 36 RABO 0304 0885 87
KvK: 36052658

Inschrijven nieuwsbrief



© Stichting Hoorn Oude Muziek Nu

website: Mentink-Design